Wednesday, January 3, 2018

Masalah Haid Tidak Teratur, Faktor, Kesan dan Cara Atasi | CikMasland

masalah period tidak teratur

Haid yang tidak teratur jangan dipandang ringan jika masalah itu terus berterusan terutamanya sejak remaja lagi. Dikhuatiri anda akan mengalami masalah ‘Sakit Puan’ pula apabila melalui alam rumahtangga. 

Haid tak teratur boleh memberikan kesan yang tak baik kepada sistem tubuh badan normal seorang wanita. Apatah lagi untuk jangka panjang mesti akan memberikan kesan kepada kesihatan. Tak mustahil juga boleh mengganggu hubungan suami isteri bila anda sudah berkahwin.

Haid yang tidak teratur dapat diketahui oleh beberapa faktor yang kita sendiri akan rasai. Antaranya melalui: 

✅Kitaran Haid
✅Tempoh Pendarahan
✅Kualiti Darah Haid
✅Masalah Senggugut

✅Kitaran Haid 
Kitaran haid yang normal adalah dalam lingkungan 21-35 hari.  Kitaran haid adalah tidak teratur jika terlalu kurang atau terlalu lebih daripada tempoh ini.
Untuk menentukan sama ada jadual haid anda tidak teratur, kira tempoh dari hari terakhir haid anda sebelum ini dan berhenti mengira pada hari pertama haid anda yang seterusnya. Ulang langkah ini untuk tiga bulan.
✅Tempoh Pendarahan Haid 
Kebiasaannya tempoh pendarahan haid adalah dari 3 hingga 7 hari . Apabila pendarahan melebihi 8 hari sudah dikira tidak normal. Darah yang keluar melebihi 15 hari pula dikira darah istihadah (darah berpenyakit).
✅Kualiti darah haid
Darah haid biasanya terang atau merah cerah seperti pendarahan yang berlaku selepas terluka.
Tapi jika darah kehitaman dan bergumpal itu adalah tidak normal.
✅Sakit Senggugut Teruk


Rasa senggugut semasa atau sebelum haid merupakan perkara yang normal. Tetapi jika tiba-tiba anda mengalami sakit senggugut yang teruk sehingga mengganggu aktiviti seharian dan mungkin sehingga rasa nak pengsan, ini adalah tidak normal.

Antara kesan-kesan daripada period tak stabil ni ialah: 


1. Kemandulan 

Haid tidak stabil boleh jadi tanda adalah masalah yang serius. Rawatan yang lambat boleh memburukkan lagi keadaan dan merosakkan sistem peranakan dan rahim wanita. Contohnya masalah cyst kronik pada saluran tiub fallopio boleh menyebabkan tiub terpaksa dibuang.

2. Ketidaksuburan dan susah hamil

Impian setiap wanita dan pasangan yang dah berkahwin adalah ingin mendapatkan anak sebagai zuriat sendiri. Tapi masalah period boleh mengganggu kesuburan dan peluang untuk hamil menjadi sukar. 

3. Masalah kesihatan seperti Anemia

Antara kesan Haid tidak teratur juga boleh menyebabkan masa datang haid berpanjangan. Ini menyebabkan anda akan kehilangan darah yang banyak dan menyebabkan badan jadi lemah dan mudah pengsan. 

Jika anda mengalami masalah haid tidak teratur, sila cepat dapatkan nasihat dari Doktor. Jangan rasa malu untuk kesihatan diri anda.

TIPS ATASI MASALAH HAID TIDAK TERATUR

1- Jaga pemakanan dan amalkan diet seimbang 
2- Kawal berat badan dan kekalkan berat badan yang sihat 
3- Amalkan gaya hidup sihat dengan melakukan Senaman Secara santai
4- Elakkan stress 
5- Ambil supplement yang berasaskan Gamma Linolenic Acid (GLA Complex)

GLA Complex dapat membantu menstabilkan dan memperbaiki paras hormon dalam badan dan seterusnya menggalakkan haid berjalan lancar. 

period tidak teratur

Keistimewaan GLA Complex Shaklee
❤️Diperolehi daripada minyak borage, yang mengandungi GLA berkepekatan tinggi (17%-25%), tulen dan semula jadi dalam bentuk yang mudah diserap.
❤️Diformulasi khas dengan gabungan GLA (asid lemak Omega-6), minyak biji bunga matahari (satu lagi sumber asid lemak Omega-6), dan vitamin E untuk mengekalkan kesejahteraan dan kesihatan kulit.

KEBAIKAN GLA COMPLEX
🖤GLA membantu wanita membetulkan kitaran haid sekaligus mengurangkan risiko ketidaksuburan dan memudahkan perancangan untuk hamil. 

🖤Antara kesan baiknya terhadap wanita adalah memperbaiki simptom PMS seperti sakit semasa period, mood swing, retensi air dan sakit payudara.

TESTIMONI TERKINI DARI CUSTOMER CM YANG AMBIL GLA COMPLEX UNTUK MASALAH HAID TIDAK TERATUR


“Alhamdulillah, happy sangat dapat feedback macam ni. CM cuma share kebaikan & GLA cuma asbab, tetapi dengan izin Allah jua... apa pun, kita manusia ni kena usaha kan.Masalah adik ni period dia kadang datang, kadang tak. Sometimes lewat sampai 40 hari. Bulan 10 CM ada follow up dia, time ni period datang, tapi lambat. So, CM consult & remind dia suruh konsisten. .Finally, Bulan 11 & 12 period dia dah normal. 👏🏼👏🏼👏🏼Siap nak order Vitamin C yang tak pernah tak hot tu gaji nanti... ❤️”
Ingin dapatkannya? 
Mahu JANA PENDAPATAN dengan Shaklee? 
Inginkan info lanjut? 

Hubungi CM 
***********************
CikMas Land 
Shaklee Distributor | SID 1066326 
0122218698 | sms/whatsapp

FB: Masdiana Hj Che Din
IG: @shaklee.by.cikmasland
Email: cikmasland@gmail.com

Free Consultation | RICH FIGHTER FAMILY
"I am NOT a product of my circumstances, I AM a product of my decisions"

0 comments:

Post a Comment

TQVM pada uols yang sudi tinggalkan komen/jejak di Blog CM ni. Salam Ukhwah...
“Life is a story, make yours a BEST SELLER”
L❥vs, CM (◕‿◕✿)