Tuesday, January 23, 2018

Anda Sedang TTC? 10 Cara Yang Perlu Anda Lakukan Dalam Proses TTC | CikMasland

try to conceive
Assalamualaikum dan selamat malam semua. 
Hari ni macam terpanggil nak share tentang TTC. Kita selalu dengar kan, “saya sedang TTC”, “Pengalaman TTC sayaand so on. Anda tahu ke apa itu TTC?

•••••

APA MAKSUD TTC?

TTC adalah singkatan kepada ‘Trying To Conceive’.
Dalam Bahasa Melayu pula bermaksud Wanita yang cuba untuk mengandung. 

Mendapat berita ‘anda telah hamil’ adalah satu momen yang sangat indah. Namun, bagi yang telah lama menunggu berita gembira ini, ianya akan mengganggu emosi dan menjadi isu yang sensitif jika ingin berbual tentang TTC.

~~~~~~
Wahai sahabat, CM doakan semoga akan ada berita gembira tahun 2018 ni untuk anda ye. Diberikan zuriat yang sihat dan comel. Biiznillah... 
~~~~~~~
cikmasland

10 CARA YANG PERLU ANDA LAKUKAN DALAM PROSES TTC

1. JAGA PEMAKANAN DAN DIET

Pemakanan yang seimbang perlu sepanjang proses TTC atau untuk cuba mengandung. Digalakkan lebih banyak makan sayur-sayuran dan buah-buahan. Suplimen juga dicadangkan bagi anda yang kurang suka makan sayuran atau buah-buahan untuk mendapatkan nutrisi yang cukup bagi persediaan untuk hamil. 

2. MENDAPATKAN ATAU MENGEKALKAN BERAT BADAN IDEAL

Kita biasa dengar atau terbaca artikel jika ingin TTC, Doktor terus menasihatkan untuk turunkan berat badan kepada berat badan ideal. Yang penting adalah BMI seseorang. Salah satu punca kurang subur, adalah masalah kegemukan atau obesiti. Namun, ada yang gemuk juga hamil. Itu rezeki! Apa salahnya kita kekalkan berat badan ideal untuk kesihatan kan. 
Mari kita amalkan gaya hidup sihat. Sentiasa pantau Body Mass Index (BMI) untuk mengetahui tahap ‘obesiti‘. 

3. MELAKUKAN DETOKS 

Detoks sangat bagus untuk membuang toksin-toksin dalam badan. Bayangkan sudah berapa lama kita hidup, namun berapa kali sahaja kita membuang toksin dalam badan? Toksin yang berlebihan dalam badan boleh membahayakan.

4. KERAP LAKUKAN HUBUNGAN INTIM BERSAMA PASANGAN

Kerap lakukan hubungan intim dengan pasangan. Kenapa perlu malu untuk tujuan yang baik demi kebahagiaan hidup bekeluarga. Namun elakkan stress sebaliknya nikmati sahaja waktu anda bersama.

5. KETAHUI WAKTU SUBUR / OVULASI

Ini adalah fakta yang sangat penting. Ramai yang ambil ringan tentang perkara ini. Ada yang sudah ada anak pertama, tetapi sukar untuk mendapat anak kedua. Untuk mengelakkan kekecewaan, belajar cara membaca waktu ovulasi. 
Kenali diri sendiri. Kerana ovulasi setiap wanita adalah berlainan. Pelajari kitaran haid atau ‘period’ untuk waktu yang tepat.


6. ELAKKAN TEKANAN 

Elakkan tekanan sepanjang proses hamil. Cari kawan-kawan yang positif dan sentiasa memberi semangat kepada anda. Komunikasi yang baik dengan pasangan juga membantu elakkan tekanan.


7. JUMPA DOKTOR PAKAR

Jika anda sudah berumahtangga lebih dari 2 tahun dan masih belum mendapat zuriat, silalah berjumpa dengan Doktor Pakar. Doktor Pakar akan lakukan ujian kesuburan dan pastinya akan memberi solusi terbaik untuk anda. Kedua-dua pasangan harus sepakat melakukan ujian kesuburan. Bukan isteri sahaja! 


8. JAUHI ROKOK & MINUMAN BERKAFEIN

Kajian saintifik mengatakan apabila seseorang itu merokok, ia akan menyumbang kepada ketidaksuburan dan masa yang lebih lama untuk mengandung. Begitu juga dengan minuman yang berkafein. Pengambilan lebih 500mg sehari boleh mengurangkan kesuburan. Apa salahnya kalau kita hentikan tabiat minum kopi sementara, sepanjang proses TTC dan hamil. 


9. AMBIL VITAMIN / SUPLIMEN

Mesti selalu dengar tentang asid folik bukan? Mengikut saranan doktor, sesiapa yang ingin mengandung kena makan ‘folic acid‘ untuk kesuburan. 
Antara vitamin lain yang dapat meningakatkan tahap kesuburan seseorang ialah:
  • Vitamin E
  • Zinc
  • Copper
  • Panthothenic acid
  • Potassium
  • Vitamin A
  • Vitamin C
  • Vitamin D
  • Thiamin B6
  • Riboflavin
  • Niacin


10. BERDOA PADA ALLAH

Kembali kepada Pencipta. Kita sebagai umat Islam telah diajar untuk meminta padaNya. Dalam usaha untuk hamil, setelah kita berusaha kita serahkan pada Allah. Hanya Allah sebaik-baik perancang. Insya Allah, dengan izinNya, anda mungkin akan mendapat berita gembira. Itu juga doa CM untuk anda.

•••••

set kesuburan shaklee

SUPLIMEN SHAKLEE YANG PASTI SELAMAT DAN BERKESAN UNTUK ANDA AMBIL DALAM PROSES TTC

Vita E Complex dengan Selenium

Vitamin E ni dikenali sebagai vitamin ‘Cinta’. Ianya merupakan vitamin wajib untuk suami dan isteri. Bagi isteri, selenium membantu mengeluarkan lendir semasa bersama untuk membantu pergerakan sperma agar lebih tangkas dan bergaya. Ia juga boleh bekerja bersama2 dengan vitamin C sebagai anti oksidan yang boleh menghapuskan radikal bebas dalam tubuh manusia yang menjadi punca kerosakan sperma dan ovum. Bagi lelaki pula, vitamin E membantu menjaga kualiti sperma, seseorang lelaki harus mengambil vitamin E dalam kadar yang mencukupi. 

GLA Complex

Tujuan asalnya adalah untuk membetulkan kitaran haid atau membetulkan hormon kita, kerana kitaran haid yang tidak teratur menjadi punca utama ketidaksuburan wanita. Jika isteri tidak mempunyai masalah kitaran haid, GLA bertindak dengan lebih cepat untuk membantu menghasilkan cecair pada faraj yang subur dan berkualiti. Ini amat penting untuk membantu sperma dapat hidup dengan lebih lama dalam rahim isteri.

Vita-Lea

Kesuburan wanita banyak dipengaruhi oleh vitamin A. Jadi untuk cepat dapat anak, seorang wanita (lelaki juga) harus melengkapkan diri dengan mengambil multivitamin dan multimineral. Kenapa kena ambil multi? Kerana ia membekalkan vitamin dan mineral perlu dalam kehidupan kita sehari-hari, bagi memastikan kesihatan berada di tahap optimum. Dan jangan tak tahu, mangan dan magnesium di dalam Vita-Lea membantu ereksi bagi lelaki!!.

B Complex 

Vitamin2 B3, B6 dan B12 memainkan peranan penting dalam memulihkan tenaga (menukar makanan kepada tenaga). Penting bagi mereka yang hidup dalam keadaan sibuk, selepas kerja di pejabat yang memenatkan, anda memerlukan tenaga untuk bersama dengan suami/isteri. Vitamin B12 juga berperanan dalam memperbanyakkan sperma. Vitamin B amat penting untuk menghilangkan stress ok!.

Vitamin C Plus 

Sebagai vitamin yang menjaga kesegahan sel, vitamin C juga berfungsi menghasilkan sel sperma yang sihat. Sperma yang tidak sihat, lembik dan lembab akan menghadapi masalah untuk bersenyawa dengan sel ovum.

Energizing Soy Protein (ESP)

ESP merupakan soya pemberi tenaga kepada suami isteri untuk bersama. Selain itu ia juga merupakan protein untuk membanyakkan sperma kerana sperma bersumberkan protein.

✅ Vivix

Seandainya telur yang dihasilkan wanita tak sempurna, tak matang atau mudah rosak akibat radikal bebas, Vivix adalah supplemen yang mampu membaikpulih sel-sel badan agar tak cepat rosak dan mampu memelihara pertumbuhan sel dengan baik kerana sifatnya yang menjaga dan membaikpulih sel.

•••••

TESTIMONI SET 
KESUBURAN SHAKLEE

testimoni set kesuburan shaklee

testimoni set kesuburan shaklee


Dapatkan SET KESUBURAN SHAKLEE ni dari CikMas! Nak BEST PRICE, wasap CM SEKARANG! 

daftar ahli shaklee 2018
NAK HARGA MURAH? Jom DAFTAR AHLI SEKARANG!

Hubungi CM 
***********************
Shaklee Distributor | SID 1066326 
012-2218698 | Klik DISINI

FB: Masdiana Hj Che Din
IG: @shaklee.by.cikmasland
Email: cikmasland@gmail.com

Free Consultation | RICH FIGHTER FAMILY
"I am NOT a product of my circumstances, I AM a product of my decisions"

0 comments:

Post a Comment

TQVM pada uols yang sudi tinggalkan komen/jejak di Blog CM ni. Salam Ukhwah...
“Life is a story, make yours a BEST SELLER”
L❥vs, CM (◕‿◕✿)