Friday, November 22, 2013

Eh! Kenapa tidak Aku?

Propa kan tajuk entri CML petang ni.. Alah, nama pun dalam LABEL ruang santai. Hihi..

Okeylah, petang ni CML nak open topik "berjaya". Kalau ditanya, semua mesti jawab nak berjaya kan. Siapa la suka jadi looser. Tapi, apa yg kita buat untuk berjaya? Ha, cuba tanya & cermin diri sendiri ye. CML pun tak terkecuali juga ni.

Pernah tak kalau anda tengok orang yang berjaya, anda terus rasa iri hati.. "Ish, Macam jeles je.. Macam geram jerrr... Macam.." Macam-macam la rasa. Hahaha... Mula la fikir, macam mana la dia boleh ada rumah besar tu, eh kereta dia pun besar, perniagaan dia memang dah sah-sah la besar... Persoalannya, "KENAPA TIDAK AKU?"

Untuk sedapkan hati, ini la ayatnya. "Ala, legacy mak bapak diorang la tu. Kalau mak bapak aku kaya, aku pun macam tu.. Tambah lagi sedap, ala... dia bijak pandai. Ada PHD, ada Master, Ijazah, Diploma, bla bla bla... Last skali,inilah ayat kita akhirnya "Cukuplah apa yang aku ada. Walaupun rumah kecil, kereta kecil, bisnes kecil, aku BERSYUKUR.." 

Jika anda bersyukur dengan ikhlas, Alhamdulillah. Tapi kalau sekadar menyedapkan hati, hipokrit tak? Betul ke kita benar-benar bersyukur bila kita cemburu dengan kejayaan orang lain? Akan berjayakah kita dengan rasa cemburu je tanpa sebarang tindakan?
Tepuk dada, tanya la minda anda. 

*********************
Tips untuk berjaya:

1- Cari seseorang yang berjaya untuk anda jadikan 'role model'. Tiru setiap apa yg dia lakukan untuk berjaya.

2- Tetapkan hati & minda untuk berjaya /Istiqamah (tidak kira dalam pelajaran, perniagaan atau kehidupan)

3- Bersahabat dengan mereka yang baik budi pekerti & sentiasa positif (dalam konteks blh membawa anda kearah kejayaan)

4) Anda harus berani mengambil satu langkah kedepan, walau resultnya nanti mungkin tidak seperti yang anda harapkan. (Take action)

5) Tetap berdiri bila terjatuh, & kuatkan azam (motivasi diri yang tinggi)

6) Doa & Tawakal kepada Nya.. Sesungguhnya Dia lah pemilik REZEKI di dunia & akhirat. 



*****************
Nota Kaki: Bukan senang nak senang, bukan mudah untuk berada di puncak. Yang penting, kita harus berani untuk membuka langkah pertama ke depan, dan sudah bersedia menerima kegagalan DEMI sebuah KEJAYAAN kelak. Renungan buat diri sendiri..

Lots of Love,
CikMas Land ^_^





0 comments:

Post a Comment

TQVM pada uols yang sudi tinggalkan komen/jejak di Blog CM ni. Salam Ukhwah...
“Life is a story, make yours a BEST SELLER”
L❥vs, CM (◕‿◕✿)