Tuesday, January 7, 2014

SENGGUGUT, JANGAN AMBIL MUDAH

 

Entri kali ni CML nak share tentang masalah wanita iaitu Senggugut/period pain atau PMS (premenstrual syndrome). Alhamdulillah, CML tak pernah alami senggugut ni, tapi zaman-zaman sekolah berasrama dulu memang selalu tengok aksi sahabat-sahabat yang mengalami senggugut. Agak menakutkan juga bila ada yang menangis tersedu-sedu kerana menahan sakit. Malah, ada kawan sepejabat dulu sampai ambil MC penangan senggugut ni. 

INFO UNTUK ANDA
Senggugut biasanya berlaku ketika wanita didatangi haid. Senggugut/period pain sebenarnya disebabkan oleh pergerakan otot uterus yang mengecut dan mengembang dengan kuat semasa darah kotor turun daripada dinding uterus, itu yang membawa kepada kontraksi. Pergerakan ini yang menyebabkan kita berasa ngilu apabila darah kotor keluar. 
 

 





JIKA DIBIARKAN BERTERUSAN, APA RISIKO YANG BOLEH BERLAKU?
"Senggugut boleh menjadi salah satu punca kepada CYST, susah untuk mendapatkan zuriat, sakit sendi dan otot yang akhirnya beri kesan kepada saraf tunjang serta boleh mengganggu peredaran darah berlaku dengan lancar"



ADAKAH CARA UNTUK SELESAIKAN?
Mengikut cara tradisional, mungkin anda pernah melakukan perkara-perkara berikut:
1) Letakkan air panas di dalam botol & dibalut dengan kain nipis lalu tuam ke perut (Kaedah bertungku)
2) Minum air halia
3) Minum Teh pahit tanpa gula

Cara moden, dapatkan PANADOL Menstrual untuk melegakan rasa sakit. Persoalannya, adakah ia akan menghilangkan terus? TIDAK. Sakit pagi, telan panadol. Bila kesannya hilang dalam 2-4jam, anda akan ulang mengambil panadol lagi. Bulan depan perkara yang sama berulang. Juga bulan-bulan yang seterusnya dan berkemungkinan masalah lain pula yang timbul seperti buah pinggang rosak. Ubatan cara moden mungkin memberi kesan sampingan di masa depan. 

CADANGAN UNTUK ANDA ADALAH VITAMIN/SUPLEMEN
Selain selamat & semulajadi, ianya TERBUKTI BERKESAN keatas pengguna Shaklee. Antara vitamin/suplemen yang sesuai untuk masalah senggugut ini adalah:

☑️GLA Complex

Wanita yang alami senggugut/period pain tidak dapat menukarkan asid linolenik untuk menjadi GLA. Pengambilan suplemen GLA dapat meringankan simptom senggugut

 
☑️ B-Complex
 

Vitamin B5, B6 & B12 sangat berkesan untuk masalah senggugut
 
 
☑️ OsteMatrix
Sebelum waktu haid bermula, paras kalsium akan menurun dan menyebabkan gangguan emosi kepada wanita/gadis. Bekalan Kalsium tambahan dapat mengawal emosi yang tidak menentu.
 

Nota Kaki: Untuk anda yang selalu Senggugut, jom dapatkan set Shaklee ni segera. Hubungi saya untuk info lanjut tentang produk & dapatkan Harga promosi sekarang.





***********************
CikMas Land 
Shaklee Distributor | SID 1066326 
0122218698 | sms/whatsapp
Free Consultation | CMLShaklee
"I am NOT a product of my circumstances, I AM a product of my decisions"

0 comments:

Post a Comment

TQVM pada uols yang sudi tinggalkan komen/jejak di Blog CM ni. Salam Ukhwah...
“Life is a story, make yours a BEST SELLER”
L❥vs, CM (◕‿◕✿)